به قلم احمدرضا روح الله زاد؛

وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره قدس توسط آمریکا تنها یک وتوی ساده نبود

اندیشکده قدس؛ همانگونه که پیش بینی می شد، امریکا پیش نویس پیشنهادی دولت مصر درباره بیت المقدس را وتو کرد. در این پیش نویس تاکید شده بود که هرگونه تصمیم در باره تغییر وضعیت قدس غیر قانونی است.

در این باره چند نکته قابل توجه است:

– امریکا با وتوی این پیش نویس، نشان داد که برای نظام بین المللی که خود مدعی ضرورت حرکت در چارچوب آن هست، اساسا ارزشی قائل نیست و در صورت لزوم این نظام و مقررات بین المللی را قربانی مطالبات غیر قانونی خود خواهد کرد.

– دولت امریکا نشان داد که به هشدارهای نظام بین الملل مبنی بر تشدید ناامنی در سطح منطقه و جهان و به مخاطره افتادن صلح جهانی، در صورت ایجاد هرگونه تغییر در وضعیت بیت المقدس، توجه ای ندارد و در واقع به دنبال تشدید خشونت ها و درگیری ها است. زیرا به نظر می رسد از بستر بحران جدید و البته فراگیری که در حال مدیریت برای ایجاد آن است، بیش از آنکه امریکا متضرر شود، (به دلیل فاصله از مرکز بحران) رقبای فعلی و آینده امریکا یعنی، روسیه، منطقه یورو، چین و ایران( به دلیل نزدیکی به مرکز بحران و نیازهایشان به انرژی) متضرر خواهند شد. موضوعی که می تواند به باز تعریف هژمون امریکا در سطح بین المللی بینجامد.

– با وتوی این پیش نویس، دولت امریکا اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تقریبا تکمیل کرد. زیرا پیش نویس مصر صراحتا همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را ملزم به رعایت قطعنامه های پیشین سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت ساخته بود. قطعنامه ۴۷۸ که در سال ۱۹۸۰ صادر شده است؛ ضمن غیر قانونی دانستن هرگونه تغییر در وضعیت قدس، کشورهای عضو را از تاسیس دفاتر دیپلماتیک در بیت المقدس منع کرده است. با ارائه و بعد وتوی این پیش نویس، به گونه ای مشروعیت قطعنامه گذشته خصوصا قطعنامه ۴۷۸ مورد تردید قرار گرفته است.

– به نظر می رسد دولت مصر که بر اساس اعتراف مقامات امریکایی در کنار اردن و عربستان و امارات متحده عربی، برای تصمیم ترامپ درباره وضعیت قدس مورد مشورت قرار گرفته بود، تعمدا با ارائه این پیش نویس، نقشی را که به آن واگذار شده بود را اجرا کرده است. همانگونه که شرکت کنندگان در کنفرانس استانبول (اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی) و شخص رجب طیب اردوغان قطعه دیگر این پازل را تکمیل کردند و در بیانیه پایانی، قدس یکپارچه را از مطالبات جهان اسلامی حذف کرده و بر عبارت “قدس شرقی پایتخت فلسطین” تاکید داشتند. اقدامی که با واکنش صریح رهبران مقاومت فلسطینی روبرو شد. هرچند سید حسن نصرالله پس از آنکه ترامپ قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کرد، ضمن هشدار جدی به جهان اسلام، صراحتا اعلام کرد” ما دولت که هیچ، قریه که هیچ، مزرعه که هیچ، حتی طویله ای به اسم اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم”!

– به نظر می رسد اقدام ترامپ یک پروژه هماهنگ شده است. بر این اساس امیدی به اقدامات سیاسی دولت ها نیست و دقیقا به همین دلیل بود که سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان، جوانان جهان را به حضور پر رنگ و مستمر در شبکه های اجتماعی برای مقابله با این توطئه خطرناک فرا خواند.

– تاکید ملت فلسطین به استمرار انتفاضه جدید و موج رو به گسترش حمایت های مردمی از این انتفاضه و مخالفت با سیاست های امریکا درباره فلسطین و قدس شریف نیز در همین چارچوب ارزیابی می شود. یعنی تبدیل تهدید به فرصت برای جهان اسلام تا خود را از یوغ صهیونیسم بین الملل و استکبار جهانی رها سازند. تردیدی نیست که کوتاهی در این مهم، به معنی دادن فرصت به دشمن و باز گذاشتن دست وی برای عملیاتی کردن تهدیدات خود را درباره قدس و فلسطین و بعد درباره کل منطقه عملیاتی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

http://qodsthink.ir/?p=10645

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: