محسن فائضی پژوهشگر ارشد حوزه اسرائیل شناسی

مروری بر ۲۰ سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی / میزان رضایت اسرائیلی ها به ۲۶ درصد رسید

اندیشکده قدس؛ مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که بیش از ۲۰ سال است به طور متداوم به بررسی افکارسنجی ساکنین سرزمین‌های اشغالی با تفکیک‌بندی‌ یهودی، عربی، مذهبی، سکولار، حریدی، ملی گرا و…. می‌پردازد. در هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ این مرکز گزارشی را براساس روال سالانه به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

مرکز دموکراسی از سال ۲۰۰۳ با مدیریت خانم پرفسور Tamar Hermann گزارش سالانه‌ای با تفکیکی مشخص و روشی تقریباً یکسان برای سنجش موضوعات مختلف منتشر می‌کند. بواسطه تداوم و استمرار مسیر از یک مرکز با یک نوع تفکیک‌بندی جامعه آماری، حداقل مقایسه داده‌ها در ۲۰ سال گذشته می‌تواند ما را به نتایج قابل قبول و قابل اتکایی برساند تا بتوان جامعه صهیونیستی را قضاوت کرد.

این مرکز خلاصه‌ای از گزارش نگرش ساکنین سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ را که به اسحاق هرتزوگ رئیس کنونی رژیم صهیونیستی تحویل داده است را بر روی وبسایت خود منتشر کرده که در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم

وضعیت کلی اسرائیل را چگونه می بینید؟

یکی از سوالات ثابت مرکز IDI نگرش به وضعیت کلی رژیم و پاسخ در قالب خوب و خیلی خوب، متوسط و بد و خیلی بد است. نمودار زیر تغییرات پاسخ ها را از سال ۲۰۰۳ تا ماه های پایانی ۲۰۲۲ را نشان می دهد.

هیچ سالی برای صهیونیست ها در ۲۰ سال اخیر بدتر از ۲۰۰۳ و در میانه انتفاضه دوم فلسطین نبوده است. سال هایی که به این سادگی ها تکرار نخواهد شد. بیش از ۶۰ درصد شرایط را بد و خیلی بد میدانستند وتنها ۱۰ درصد راضی از شرایط بوده اند.

احساس رضایت از شرایط اسرائیل از سوی شهروندانش بعد از سال ۲۰۰۷ تقریبا مسیر صعودی دارد، البته به جز افت سال ۲۰۱۶ و تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به حدود ۵۵ درصد می رسد.

اما از آن سال باز با آغاز بحران های داخلی، کرونا و تشدید تنش در کرانه و مرزهای اشغالی، مسیر کاهشی قابل توجهی اتفاق می افتد و اکنون میزان رضایت خوب و خیلی خوب به ۲۶ درصد رسیده است. و در مقابل ۳۰ درصد گزینه بد و خیلی بد را برای توصیف شرایط کنونی رژیم انتخاب و ۴۲ درصد هم متوسط را انتخاب کرده اند .

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

http://qodsthink.ir/?p=10716

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: