به قلم احمدرضا روح اله زاد؛

احداث دیوار در مرز لبنان نشانه شکست سیاست‌های تهاجمی اسرائیل

اندیشکده قدس؛ رژیم صهیونیستی در رفتاری تجاوزکارانه اقدام به ساخت دیوار در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با لبنان کرد. این رژیم مدتی قبل تجهیزات لازم برای احداث این دیوار را به منطقه آورده بود اما با توجه به هشدار جدی مقاومت فعالیت احداث دیوار را متوقف ساخته بود.

در باره این اقدام رژیم صهیونیستی نکاتی مورد اشاره قرار می گیرد:

– این دیوار که هزینه ساخت آن ۲۸ میلیون دلار برآورد شده است از راس الناقوره در غرب شروع شده و با عبور از مناطق کفرکلا و العدیسه و جبل شیخ حدود ۳۰ کیلومتر از مرز ۸۱ کیلومتری مشترک با لبنان را در بر می گیرد. ارتفاع این دیوار بین ۶ تا ۷ متر است. این دیوار یک دیوار ترکیبی است که با توجه به شرایط جغرافیایی و طرح های آینده در مناطقی به صورت بتونی و در بعضی نقاط سنسورهای الکترونیکی مجهز به دوربین و برج های مراقبتی و در برخی نقاط هم موانع آهنی و سیم های خاردار احداث خواهد شد.

– این دیوار در مناطق موسوم به خط آبی ساخته می شود. پس از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی، طبق توافقی با نظارت سازمان ملل متحد، منطقه ای در مرز به عنوان نقطه حایل مشخص شد. پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی و بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد که به یونیفل مشهور شده اند در این منطقه حایل مستقر شده اند و به خاطر کلاه ابی این نیروها این منطقه را خط ابی می خوانند.

– لبنان بارها تاکید کرده است که این منطقه جزء حاکمیت لبنان بوده و هر گونه ساخت و ساز در آن غیر قانونی، اشغالگرانه و نقض حاکمیت این کشور محسوب می شود.

– در مرحله اول تلاش اسرائیل برای احداث این دیوار، دولت لبنان نسبت به آن اعتراض کرد و موضوع را به سازمان ملل متحد ارجاع داد که نیروهای یونیفل نیز موضوع را پیگیری و این اقدام را خلاف توافقات فی مابین و قطعنامه ۱۷۰۱ دانست و خواستار توقف ساخت و ساز شد و اسرائیل هم با توجه به هشدار جدی سید حسن نصر الله مبنی بر واکنش نظامی نسبت به این اقدام، چاره ای جز توقف ساخت و ساز نداشت.

– اسرائیل اعلام کرده این دیوار را با توجه به تهدیداتی که از سوی حزب الله لبنان احساس می کند و برای جلوگیری از ورود نیروهای لبنانی به فلسطین اشغالی احداث می کند. در واقع این اعلام واقعیتی در خود دارد. سید حسن نصر الله بارها اعلام کرده که در جنگ آینده نیروهای حزب الله در داخل فلسطین اشغالی حضور خواهند یافت و در آنجا خواهند جنگید. بنابر این مهمترین دلیل احداث این دیوار ترس از حزب الله است و تلاش برای مسدود کردن امکان ورود مبارزان مقاومت به داخل در هنگام جنگ است. با احداث این دیوار خط مقدم جبهه در این اراضی مورد اختلاف خواهد بود و نه درون مرز های فلسطین اشغالی.

– به نظر می رسد که صهیونیست ها از احداث این دیوار اهداف اشغالگرانه ای را نیز دنبال می کنند. زیرا می توانند پس از مدتی ادعای مالکیت بر این مناطق را مطرح سازند و عملا بخش دیگری از لبنان را اشغال کنند.

– این سوال مطرح است که چرا اسرائیل مجددا ساخت این دیوار را در دستور کار قرار داده است؟ آیا تغییراتی در شرایط میدانی رخ داده که این رژیم فعالیت ساخت را از سر گرفته است؟ کما اینکه تقریبا در همه لبنان یک صدا بلند شده است و آن مخالفت با این اقدامات اسرائیل که آن را تهدیدی برای حاکمیت ملی خود می دانند. ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش لبنان در بازدید از مرزها رسما اعلام کرد که برای مقابله با تحرکات اشغالگرانه صهیونیست ها در لبنان اتفاق نظر دارند. وزیر دفاع لبنان نیز اعلام کرد لبنان زیر بار تهدیدات اسرائیل نخواهد رفت. سید حسن نصرالله هم هشدار شدیدی را داده است. اما با این همه اسرائیل با ارسال ماشین آلات سنگین خود را مُصر در ساخت این دیوار نشان می دهد؟

 

– به نظر می رسد که اسرائیل از این اقدام بیش از آن که اهداف خارجی را دنبال کند، یکسری اهداف داخلی را مد نظر قرار داده است. صهیونیست ها می دانند که نه آنها در شرایط مطلوب برای شروع یک جنگ جدید با حزب الله را دارند و افق این جنگ هم برایشان اساسا روشن نیست و هم اینکه حزب الله هم فعلا با توجه به شرایط داخلی لبنان و در پیش بودن انتخابات از ورود به یک جنگ پرهیز می کند.

– تحلیلگران معتقدند نفس احداث این دیوار نشانه ترس و نگرانی و البته شکست سیاست های تهاجمی اسرائیل است اما به نظر می رسد اسرائیل از مرحله سیاست تهاجمی به مرحله تهاجم و دفاع تغییر راهبرد داده است. این اقدام هر چند تجاوز کارانه است اما در نفس خود یک اقدام دفاعی محسوب می شود.

– ارتش اسرائیل در جامعه صهیونیستی از بی اعتمادی در رنج است. ارتش در حال حاضر بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است. عمده مراکز تفریحی و اقتصادی در اختیار ارتش است و این موضوع مخالفت هایی را در جامعه صهیونیستی برانگیخته است. مخالفت لیپید در زمان وزارت دارایی با افزایش بودجه ارتش و شکست ائتلاف حاکم وقت در همین چارچوب صورت گرفت و نتانیاهو به شدت به دنبال افزایش بودجه ارتش است و تلاش دارد با تعریف شرایط نا امن برای اسرائیل کنست را وادار به افزایش بودجه برای ارتش سازد. به همین دلیل تحلیلگران معتقدند که رفتار های اخیر رزیم صهیونیسیتی در افزایش تنش با فلسطین در غزه، و سوریه در لبنان از جمله حمله شب گذشته اش به سوریه نیز اقدامات و ادعاهای آن نسبت به لبنان مانند ادعای مالکیت بر بلوک ۹ نفتی و گازی در همین چارچوب انجام می گیرد.

– به نظر می رسد جامعه لبنان برای مقابله با این نوع اقدامات تهدیدگرانه و تجاوزکارانه صهیونیست ها به یک تصمیم واحد رسیده اند و آن نیز حفظ منافع و حاکمیت لبنان است. نشست مشترک میشل عون رئیس جمهور و سعد حریری نخست وزیر و نبیه بری رئیس مجلس و اتخاذ موضع واحد نشانگر اراده محکم لبنان مقابله با رژیم صهیونیستی است. مواضعی که با سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله راسخ تر از همیشه خود را نشان می دهد که گفت: ما به اسرائیلی ها می گوییم هشدارهای لبنان را باید جدی بگیرید و البته مقاومت به مسئولیت های خود در این باره عمل خواهد کرد.

– گام اول لبنان به طور طبیعی پیگیری موضوع از طریق سازمان ملل متحد است و در صورت نتیجه ندادن به نظر می رسد چاره ای جز از دست زدن به اقدامات سخت تنبیهی نخواهد داشت. موضوعی که خواست عمومی جامعه لبنان است و تهدید سید حسن نصرالله نیز مانند همیشه بسیار جدی است: هیچ نقطه ای از سرزمین های اشغالی دور از تیر رس موشک های مقاومت نیست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

http://qodsthink.ir/?p=10606

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: